Προσθέστε υπότιτλο εδώ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ 

Βασιλείου Μουστάκη

Διδάκτορος Θεολογίας

ΜΕΤΑΝΟΕΙΤΕ. Αυτή η λέξη είναι, αγαπητοί αδελφοί, η πρώτη του Ευαγγελίου, εκείνη με την οποία ο γλυκύτατος Σωτήρ μας άρχισε το κήρυγμα του πάνω στη γη, η θυρωρός όλων των αληθειών που περιέχονται στη διδασκαλία του Χριστού.

Αυτήν πρόφεραν τα χείλη του Ιησού, όταν ακούστηκε για πρώτη φορά απ' αυτά το Ευαγγέλιο. Μετανοείτε. Γιατί πλησίασε η βασιλεία των ουρανών. Ω θείο προοίμιο, ω πολυτιμότατο κατώφλι της σωτηρίας, ω εντολή πιο ανυπόμονη απ' όλες τις άλλες! Τίποτε άλλο, πραγματικά δεν ταίριαζε στα θυρανοίξια του Ευαγγελίου, τίποτε άλλο δεν είχε προτεραιότητα απ' όσα είπε ο Υιός του Θεού, τίποτε άλλο δεν ήταν τόσο κατεπείγον, όσο αυτή η εντολή, αυτή η πρόσκλησης, αυτή η προτροπή: μετανοείτε.

Χωρίς τη διάθεση ν' αλλάξεις νου, να μεταβάλεις βίο, παρατώντας τις ατραπούς της αμαρτίας, φεύγοντας την απώλεια και γυρίζοντας στο θέλημα του Θεού, δεν είναι δυνατόν το Ευαγγέλιο να βρει απήχηση μέσα σου, ο λόγος του Κυρίου να καρποφορήσει εντός σου. Χωρίς το κλειδί αυτής της αποφάσεως, που είναι η μετάνοια, ο θησαυρός της ζωής μένει απαραβίαστος από τον καθένα, τα λόγια του Ιησού δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα, ο παράδεισος είναι αδιάβατος, απροσπέλαστος.

Μετανοείτε. Ας τριγυρίσει, αγαπητοί αδελφοί, ο λογισμός μας σε αυτή την λέξη που κατέχει την πρώτη θέση του Ευαγγελίου, αυτή την αιχμή της διδαχής του Χριστού, αυτό τον προπομπό των άλλων των άλλων λόγων, που περιέχει το Ευαγγέλιο. Ας δούμε τι είναι μετάνοια, που ζητά ο Κύριος απ' όσους πρόκειται να τον ακούσουν και να λάβουν το Πνεύμα του.

Δύο πράγματα σημαίνει κατ' αρχήν η μετάνοια. Πρώτα αποστροφή στην αμαρτία. Κι' ύστερα πόθο σωτηρίας.

Όποιος είναι ικανοποιημένος, ευχαριστημένος με το να δουλεύει στον κόσμο, τη σάρκα και τον Διάβολο. Όποιος αηδιάζει και δεν αποστρέφεται το πονηρό. Όποιος είναι πωρωμένος και δεν τον νοιάζει καθόλου που βρίσκεται κάτω από τον ζυγό της αμαρτίας κ' ούτε νοιώθει την ανάγκη να βγει απ' αυτόν. Όποιος δεν ποθεί και δεν αναζητά αδιέξοδο από τα δεσμά του κακού. Αυτός είναι εκείνος δεν αποκρίνεται στην πρόσκληση του Κυρίου για μετάνοια. Αυτός είναι εκείνος που δεν έρχεται σε κατάνυξη από το Ευαγγέλιο, δεν θα το καταλάβει, δεν θα ελκυσθεί απ' αυτό.

Μετανοείτε, φωνάζει ο Ιησούς. Αποκρίνεται σε όλους, αλλά δεν του αποκρίνονται όλοι. Έρχεται να προσφέρει τη βασιλεία του στον καθένα, αλλά δεν θα τον δεχθεί ο καθένας. Μονάχα όσοι υποφέρουν, αγωνιούν, πάσχουν στην αμαρτία και διψούν την απαλλαγή από τα δεσμά της, τον ακούνε και του προσφέρουν τη μετάνοια που ζητά.

Μετανοείτε, φωνάζει ο Ιησούς, ας δούμε από πιο κοντά αυτή την απαίτηση του. Εννοεί τάχα μονάχα ένα πόθο σωτηρίας ο Κύριος με τη μετάνοια; Εννοεί ένα απλό «ιλάσθητι μοι, ο Θεός, τω αμαρτωλώ». Η θέλει και κάτι άλλο κοντά στον πόθο και την κραυγή εκείνη; Κάτι άλλο, που όταν λείψει, τότε η μετάνοια είναι ελλιπής, ανώφελη, χωρίς αποτέλεσμα;

Αυτό το άλλο, αγαπητοί αδελφοί, είναι πέρα από την απλή αγαθή προαίρεση, από τις καλές διαθέσεις. Είναι το να δείξουμε στα έργα την απόφασή μας για μια ζωή σύμφωνη με το θέλημα του Κυρίου. Μονάχα έτσι παρουσιάζουμε τη μετάνοια που απαιτεί ο Ιησούς, μονάχα, έτσι γινόμαστε κοινωνοί του Ευαγγελίου του.

Μέσα στην παραβολή του ασώτου παιδιού, υπάρχει το πρότυπο της αληθινής μετάνοιας, κι' είναι γνωστό σε όλους μας. Ο άσωτος υιός δεν αηδίασε μονάχα την κατάσταση του ούτε νοστάλγησε μονάχα το πατρικό του σπίτι. Δεν έμεινε στην προαίρεση. Αλλά τι έκαμε ακόμη; Είπε, όπως όλοι θα θυμάστε: « θα σηκωθώ και θα πάω στον πατέρα μου». Και πραγματικά, σηκώθηκε και πήρε το δρόμο του γυρισμού.

Αυτή είναι η πλήρης, η ακέραια, η πραγματική μετάνοια, που κάνει κτήμα μας τις ζωοποιές αλήθειες του Ευαγγελίου, που επιτρέπει να μπει κανείς σ' αυτό, να σωθεί μέσα του.

Μετανοώ, λοιπόν, σύμφωνα με τον Χριστό, δεν σημαίνει απλώς αποστρέφομαι την αμαρτία και θέλω τη σωτηρία, αλλά ότι δείχνω στα πράγματα αυτή την αποστροφή κι' αυτή τη θέληση. Μονάχα έτσι αποκρινόμαστε στην αρχική, την πρώτη εντολή του Ευαγγελίου, μονάχα έτσι καταλαβαίνουμε το Ευαγγέλιο.

Γιατί το Ευαγγέλιο, αγαπητοί αδελφοί, δεν γίνεται αλλιώς δικό μας, παρά όταν το κλείνουμε μέσα στα έργα μας, όταν αυτά το αντηχούν κι' αυτά το επαναλαμβάνουν.

Τέτοια, λοιπόν, είναι το νόημα της μετανοίας που ζητά ο Ιησούς. Κι' έτσι πρέπει ο καθένας μας, αν θέλει να είναι άξιος μαθητής της ουράνιας βασιλείας, να πραγματοποιεί τη μετάνοια. Όχι με λόγια μόνο κι' αισθήματα, αλλά και με έργα.

Είθε, αγαπητοί αδελφοί, από δω και πέρα, αυτή η ολόκληρη και πραγματική μετάνοια να είναι γνώρισμα του καθενός μας.

Πηγή: Στα Ίχνη του Αρχιποίμενος, Εκδόσεις: Παρρησία.